Relacje normatywne porządkujące współdziałanie egzekutywy na naczelnym poziomie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym RP w określonych, nadzwyczajnych stanach funkcjonowania państwa

Słowa kluczowe: system, kierowanie, relacje, władza wykonawcza

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest próbą wskazania relacji normatywnych między członami władzy wykonawczej, którą w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują prezydent i Rada Ministrów. Relacje porządkujące SKBN, w skład którego wchodzi m.in. wzmiankowana dwuczłonowa egzekutywa, muszą być tak określone, żeby system funkcjonował optymalnie. Ponieważ jednym z zadań realizowanych przez SKBN, zapewniający ciągłość podejmowania decyzji i działań dla utrzymania bezpieczeństwa narodowego, jest realizowanie czynności związanych z kierowaniem obroną państwa, w niniejszym opracowaniu wskazano relacje normatywne zachodzące między prezydentem, a Radą Ministrów, w tych stanach funkcjonowania państwa, w których współpraca między tymi organami uwypukla się najwyraźniej. W związku z tym, że wyraźnie, konstytucyjnie określoną kompetencją Prezydenta dotyczącą bezpośrednio bezpieczeństwa państwa jest także wprowadzanie stanu wojennego i wyjątkowego, to na tych dwóch stanach skupiono się w niniejszym opracowaniu. W opracowaniu wskazano także na możliwość – w sytuacji braku transparentnie określonych relacji – pojawiania się sporów kompetencyjnych i zawiłości (negatywnie wpływających na optymalne funkcjonowanie SKBN, związanych ze sprawowaniem władzy wykonawczej przez dwa „niezależne” organy konstytucyjne).

Bibliografia

Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Komentarz 2. Wydanie, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2012.

Blicharz P, Relacje porządkujące naczelny poziom systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym Rzeczypospolitej Polskiej, rozprawa doktorska, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2016.

Bożek M., Karpiuk M., Kostrubiec J., Walczuk K., Zasady ustroju politycznego państwa, Polskie Wydawnictwo Prawnicze Iuris Spółka z o.o., Poznań 2012.

Bożek M., Współdziałanie Prezydenta i Rady Ministrów jako konstytucyjny warunek zapewnienia bezpieczeństwa państwa w czasie stanu szczególnego zagrożenia, „Przegląd Sejmowy”, 2011 t. 103, nr 2.

Brzeziński M., Stany nadzwyczajne w polskich konstytucjach, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2007.

Chorążewska A., Model prezydentury w praktyce politycznej po wejściu w życie Konstytucji RP z 1997 r., Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2008.

Minister Obrony Narodowej i Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym RP wybrane problemy, red Kitler W., AON, Warszawa 2013.

Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie. Uwarunkowania. System, AON, Warszawa 2013.

Kitler W., Obrona Narodowa III RP. Pojęcie. Organizacja. System, AON, Warszawa 2002.

Kitler W., Organizacja bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. Aspekty ustrojowe, prawno-administracyjne i systemowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018.

Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław 1982.

Krzyżanowski L., Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.

Martyniak Z., Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.

Prokop K., Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Wydawnictwo TEMIDA 2, Białystok 2005.

Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1978.

Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1–86, red. Safjan M., Bosek L., Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2016.

Konstytucja RP. Tom II. Komentarz do art. 87–243, red. Safjan M., Bosek L., Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2016.

Sienkiewicz P., Analiza Systemowa. Podstawy i zastosowania, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1994.

Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Opublikowane
2019-09-01
Dział
Artykuły recenzowane