O dumie narodu polskiego. Wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych wśród polskiej młodzieży mieszkającej w Irlandii
Abstrakt
Celem przedstawionych badań była diagnoza poczucia dumy narodowej młodych Polaków mieszkających w Irlandii i uczęszczających tam do weekendowych szkół polonijnych. Do wstępnej diagnozy badanych tendencji wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką ankiety i autorskie narzędzie w postaci kwestionariusza ankiety. Analiza wyników badań dowodzi m.in., że badana młodzież: zna polski hymn, zna polskie barwy narodowe, jest dumna, że pochodzi z Polski i zna historię naszego kraju, a gdy jest w gronie polskich znajomych, mówi po polsku. W opinii badanych polskie wartości, jakie warto przekazać Irlandczykom to głównie: przywiązanie to tradycji historycznych, solidarność oraz świadomość tego, jak ważna i silna może być rodzina. Ponadto są oni zdania, że Polska powinna być dumna z tego, co osiągnęła, flaga Polski jest dla nich ważna, kochają oni Polskę, historia Polski daje im dużo powodów do dumy, pamiętają oni o polskich wydarzeniach historycznych. Ważne jest też dla nich, aby: znać historię kraju swojego pochodzenia, śledzić wydarzenia kraju, z którego pochodzą, dobrze mówić o Polakach i Polsce, być patriotą oddanym swojemu krajowi. Powinności państwa polskiego, które byłyby dumą polskiej młodzieży to przede wszystkim zapewnienie: pokoju i porządku w kraju, każdemu podstawowych świadczeń służby zdrowia, przyzwoitego poziomu życia ludziom starym oraz zmniejszenie cen wynajmu i kupna mieszkań.
Bibliografia
Berry J. W., A Psychology of Immigration, „Journal of Social Issues", 2001, nr 57(3), s. 615–631. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00231
Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2007.
Brzeziński J., Metodologia badan psychologicznych, [w:] Teoretyczne I metodologiczne podstawy problemów bezpieczeństwa. Podręcznik akademicki, red. Z. Ścibiorek, Z. Zamiar, Wydawnictwo Naukowe Adam Marszałek, Toruń, 2016.
Chmieliński B., Rozważania nad naukami o bezpieczeństwie i bezpieczeństwem społeczności lokalnych, „Historia i Polityka”2018, nr 23(30). https://doi.org/10.12775/HiP.2018.004
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2012.
Guilford P., Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1964.
Heilbrunn S., Gorodzeisky A., Glikman A., Identity of Immigrants–Between Majority Perceptions and Self-Definition, „Israel Affairs”, 2016, nr 22(1), s. 236–247. https://doi.org/10.1080/13537121.2015.1111635.
Jemioło T., Dawidczyk A., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa, 2008.
Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie. Uwarunkowania. System. Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2011.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2006.
Misiuk A., O tożsamości nauk o bezpieczeństwie, Historia i Polityka” 2018, nr 23(30).
Nowak M., Znaczenie wartości w procesie wychowania, [w:] Człowiek – wartości – sens, red. K. Popielski, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 1996.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1985.
Ostrowska K., Wartości w naszym życiu, „Wychowawca” 2004, nr 5.
Piwowarski J., Nauki o bezpieczeństwie. Zagadnienia elementarne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie, Kraków, 2016.
Ryk A., Próba rozumienia pojęcia wartości w ujęciu nauk społecznych, [w:] Człowiek, wartości, pedagogika, red. M. Nowicka-Kozioł, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2007.
Shkilna I., Zhurba K., Formation of Students’ Civic Identity as Conditions of National Solidarity in Wartime, „Advanced Linguistics”, 2023, August. https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.277983
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Katowice, 2010.
Szulc B. M., Problemy tożsamości nauk o bezpieczeństwie i nauk o obronności, [w:] Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego, tom IV, red. P. Sienkiewicz, M. Marszałek, H. Świeboda, Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa, 2012.
Urych I., Tożsamość narodowa we współczesnym świecie jako istotny element bezpieczeństwa narodowego na podstawie analizy treści podręczników dla szkoły podstawowej w Polsce, „Coloquium”, 2023, nr 2(50). https://doi.org/10.34813/14coll2023.
Wygodnik-Parzych E., O polskich działaniach w Irlandii przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej, „Roczniki Kulturoznawcze” 2017, nr 3, tom VIII, s. 91- https://doi.org/10. 10.18290/rkult.2017.8.3-6
Wysocki A., Społeczne kryteria polskiej tożsamości narodowej w latach 1988-2018, “Political Dialogues”, 2020, nr 29, s. 191-2015. https://doi.org/10.1275/DP.2020.027
Copyright (c) 2024 Ilona Urych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.