Dychotomia postrzegania bohaterstwa w opinii oficerów starszych Sił Zbrojnych RP
Abstrakt
Patriotyzm jako kategoria etyczno-moralna pełni ważną rolę w życiu społecznym w tym także w utrzymaniu zdolności państwa do zapewnienia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa narodowego. Obecne szerokie pojmowanie patriotyzmu i jego roli wynika z tradycji kulturowej a determinowane było ponad tysiącletnią burzliwą historią państwa polskiego. Aby kształtować postawy patriotyczne (obywatelskie przedkładanie dobra wspólnego nad dobro osobiste) celowym jest posługiwać się w procesie wychowania wzorcami osobowymi patriotyzmu i antypatriotyzmu. Poprzez poszukiwanie i wskazywanie ideałów moralnych, epistemicznych, w tym także patriotycznych na potrzeby praktyki wychowawczej zaspokaja się oczekiwanie młodzieży na autorytety, wzorce osobowe posiadające te wszystkie cechy, wartości do których w działalności wychowawczej dążymy. Celem badań była identyfikacja współczesnych wzorców patriotycznych oficerów starszych Sił Zbrojnych RP. W badaniach własnych zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietowania. Wyniki badań pozwalają na następujący wniosek ogólny: zauważalna dychotomia postrzegania postaci jako wzorców patriotyzmu lub antypatriotyzmu jest konsekwencją postrzegania tych samych czynów dwubiegunowo - jako bohaterstwa lub antybohaterstwa.
Bibliografia
Adamczak H., Problemy wychowania ideowo-moralnego, patriotycznego i internacjonalistycznego w MW PRL Wyższa Szkoła Marynarki Wojennej, Gdynia, 1985.
Adamczak H.,. O bohaterach i bohaterstwie, „Przegląd Morski” 1984, nr 5.
Adamek K., Kształtowanie postaw patriotycznych podchorążych, „Wojsko i Wychowanie”, 1996, nr 09.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie, pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, T.4., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008.
Gazd Z., Patriotyzm społeczeństwa a obronność kraju, „Wojsko i Wychowanie”, 1995, nr 04.
Henning K., Wychowanie patriotyczne, Pedagogika-polityka bezpieczeństwa-polityka historyczna, Wydawnictwa Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2017.
Itrich-Drabarek J., Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych, Difin, Warszawa, 2016.
Jedynak S., Mały słownik etyczny, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1999.
Klimczak Z., Cele wychowania wojskowego, „Wojsko i wychowanie”, 1991, nr 1.
Kloczkowski J., Patriotyzm Polaków: studia z historii idei, Ośrodek myśli politycznej, WSE im. ks. Józefa Tischnera, Kraków, 2006.
Kot S., Historia wychowania T.1, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1996.
Kotliński A., 1996. Patriotyzm w wychowaniu przyszłego oficera, „Wojsko i Wychowanie”, 1996, nr 11.
Lipski J. J., Dwie ojczyzny-dwa patriotyzmy (uwagi o megalomanii narodowej i ksenofobii Polaków, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1981.
Malinowski L., Barwy patriotyzmu, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa, 1987.
Michalik M., Patriotyzm, Tradycja i współczesność: zarys rozwoju społeczno-politycznego, Wyd. MON, Warszawa 1979.
Morody M., Sens teoretyczno-a sens empiryczny pojęcia postawy, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1976.
Nowak A., Polski patriotyzm wieku niewoli – trzy formuły, w: http://mec.edu.pl/?p=588 [12.09.2019 r.]
Nowak A., Zięba A., Formuły patriotyzmu w Europie wschodniej i środkowej. Od starożytności do nowoczesności, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2009.
Płoski T., Ojczyzna i powinności patriotyczne, „Wojsko i Wychowanie”, 1995, nr 07.
Radkiewicz P., Patriotyzm, etnocentryzm, nacjonalizm. Perspektywa makropsychologiczna, PWN, Warszawa, 2019.
Salij J., Patriotyzm dzisiaj, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze, Poznań, 2005.
Sobecki M., Rola refleksyjności w kreowaniu tożsamości kulturowej – kontekst pedagogiczny, Studia Pedagogiczne, t. L/2017, journals.pan.pl › Content › PDF › 08+Sobecki [10.12.2019].
Staszic S., Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego, w: http://rcin.org.pl/Content/731/Wa51_2760_PAN-I-2829_r1926-nr90_Uwagi-nad-zyciem-Jana-Zamoyskiego.pdf [12.10.2019].
Sztumski J., Patriotyzm lokalny, „Wojsko i Wychowanie”, 1996, nr 06.
Tischner J., Polski młyn, Wydawnictwo Nasza Przeszłość, Kraków, 1991.
Żegnałek K., Kształtowanie humanistyczne i wychowanie, „Wojsko i wychowanie”, 1994, nr 4.
Copyright (c) 2021 Krzysztof Krakowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.