VALUE CREATION OF A DEFENCE INDUSTRY IN A NEW COMMUNICATION AND INFORMATION ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.34752/2021g276Słowa kluczowe:
creation of common values, stakeholders, relations with the environment, defense industryAbstrakt
An important tendency in managerial decisions is the focus on taking into account the law of the community and local communities. Managers, in accordance with the theory of stakeholders, should take into account the needs of various players. We also support for this in the concept of corporate social responsibility, sustainability or creating shared value. The aim of the article is to present the essence of the influence of secondary stakeholders on the creation of the value of defense enterprises resulting from public relations using digitization and socio-economic globalization. The results of the conducted research will allow to confirm the legitimacy of decisions made by defense companies, taking into account the maintenance of social relations, especially in the new communication and information environment.
Pobrania
Bibliografia
Antczak J., Horzela I., Nowakowska-Krystman A., Influence of financial liquidity on the competitiveness of defence industry enterprises, European Research Studies Journal, Issue 2, 2021.
Pokaż w Google Scholar
Bachnik K., J. Szumniak-Samolej, Potencjał biznesowy mediów społecznościowych, Poltext, Warszawa 2015.
Pokaż w Google Scholar
Barney D., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
Pokaż w Google Scholar
Baumgartner R,. Tools for sustainable business management [in:] E. Tiezzi, C.A. Brebbia, & J.L. Usa´o (Eds.), Ecosystems and sustainable development IV
Pokaż w Google Scholar
Beraud-Sudreau L., Putting arms export promotion under control in France and Sweden, https://ecpr.eu/Filestore/PaperProposal/dc5b7916-811a-422b-90c0-c44ec1cb3e58.pdf.
Pokaż w Google Scholar
Berle A., Corporate Powers as Powers in Trust, [in:] Harvard Law Review, vol. 44, No. 7, maj 1931.
Pokaż w Google Scholar
Biscaia R., Hedlund D.P., Dickson G., Naylor M., Conceptualising and measuring fan identity using Southampton: WIT Press Isaksson R., Garvare R., Measuring sustainable development using process models. Managerial Auditing Journal, 18(8), 2003
Pokaż w Google Scholar
Bitzinger R.A., The Globalization of the Arms Industry: The Next Proliferation Challenge, International Security, no 19, No. 2, 1994.
Pokaż w Google Scholar
Biznes mądrze odpowiedzialny - ICAN Institute w Warszawie |; Kształcimy liderów biznesu, Jak rozumieć tworzenie wartości wspólnej (ican.pl)
Pokaż w Google Scholar
Chesbrough H., Open Innovation The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School, Press Boston, Massachusetts 2003.
Pokaż w Google Scholar
Chodyński A., Zarządzanie mediami a bezpieczeństwo, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/ bwmeta1.element.desklight-fa237b9f-e064-4803-a9c0-ae48ecd7cbb6/c/BTiP_2017_4_02_Chodynski.pdf, (access: 19.06.2019).
Pokaż w Google Scholar
Costanza R.; Patten B.C., Defining and predicting sustainability, Ecological Economics, Volume 15, Issue 3, December 1995.
Pokaż w Google Scholar
Creating Shared Value: Connecting Business, Societal Value and Opportunity, http://www.youtube.com/watch?v=kF3wsT7FG7k&list=UU2ZumK_G589I-0RWFe5-euQ&index=3&feature=plcp
Pokaż w Google Scholar
Czaińska K., Czynniki kształtujące kulturę organizacyjną przedsiębiorstw wielonarodowościowych, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2013.
Pokaż w Google Scholar
Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
Pokaż w Google Scholar
Dalhsrud A., How Corporate Social Responsibil-ity is Defined an Analysis of 37 Definitions, [in:] Corporate Social Responsibility and Environmental Management, No 15, 2008.
Pokaż w Google Scholar
Debata „Komunikacja – trendy. Perspektywa międzynarodowa”, organizowana przez Omega Communications, http://www.proto.pl/aktualnosci/bez-wiarygodnosci-nie-ma-pr-u-relacja-z-debaty-komunikacja-trendy-perspektywa (access: 02.05.2021)
Pokaż w Google Scholar
Deloitte: 2030 Purpose: Good business and a better future. Connecting sustainable development with enduring commercial success.
Pokaż w Google Scholar
Dwornik B., Ratuszniak B., Rynkiewicz M., Wawryszuk B., Raport Media społecznościowe, http://interaktywnie.com/index/index/?file=raport_media_spolecznosciowe.pdf, (access: 05.05.2021)
Pokaż w Google Scholar
Dworzecki Z., Krejner-Nowack A., Sposoby tworzenia organizacji sieciowych, [in:] Z. Dworzecki (eds.) Przedsiębiorstwo kooperujące, Warszawa 2002.
Pokaż w Google Scholar
Freeman R.E., Harrison J.S., Wicks C.A., Managing for Stakeholders: Survival, Reputation, and Success, Yale University Press 2009.
Pokaż w Google Scholar
Freeman R.E., McVea J., A stakeholder approach to strategic management, [in:] Handbook of Strategic Management, (eds.) M. Hitt M., Blackwell Publishing, Oxford 2011, (PDF) A Stakeholder Approach to Strategic Management (researchgate.net), (access: 5.03.2021)
Pokaż w Google Scholar
Friedman M., Kapitalizm i wolność, Wyd. Centrum im. Adama Smitha & Rzeczpospolita, Warszawa 1993.
Pokaż w Google Scholar
Garvare R., Johansson P., Management for sustainability – A stakeholder Theory, Total Quality Management, 21:7/Juli 2010; 737-744, DOI: 10.1080/14783363.2010.483095; To link to this article: https://doi.org/10.1080/14783363.2010.483095.
Pokaż w Google Scholar
Gołębiowski T., Marketing na rynku instytucjonalnym, Warszawa 2003.
Pokaż w Google Scholar
Goliszek A., Instrumenty komunikacji marketingowej w budowaniu relacji z nabywcami finalnym, Marketing i Rynek, 2018, No 4 (CD).
Pokaż w Google Scholar
Gummesson E., Making relationship marketing operational, „International Journal of Service Industry Management” 1994, vol. 5 (5).
Pokaż w Google Scholar
Gummesson E., Relationship marketing as a paradigm Shift: some conclusion from the 30R approach, „Management Decision”, 35/4 (1997), (PDF) Relationship marketing as a paradigm shift: Some conclusions from the 30R approach (researchgate.net), (access: 5.03.2021)
Pokaż w Google Scholar
Håkansso H., Snehota I., Developing Relationships in Business Networks, London 1995.
Pokaż w Google Scholar
http://nation.time.com/2012/11/26/elroy-jetson-is-building-missiles/, (access: 21.06.2019)
Pokaż w Google Scholar
https://biznes.newseria.pl/news/branza-pr-przechodzi,p2072750272 (access: 02.05.2021)
Pokaż w Google Scholar
https://wearesocial.com/global-digital-report-2019, (access: 21.06.2019).
Pokaż w Google Scholar
https://www.politico.eu/sponsored-content/qa-how-transatlantic-defense-cooperation-brings-safety-to-an-unpredictable-world/, (access: 21.06.2019)
Pokaż w Google Scholar
ISO 26 000 Społeczna odpowiedzialność, http://www.pkn.pl/sites/default/files/discovering_iso_26000.pdf
Pokaż w Google Scholar
Jackson S.T., Joachim J., Robinson N., Schneiker A., Assessing meaning construction on social media: A case of normalizing militarism, https://www.sipri.org/publications/2017/sipri-policy-briefs/assessing-meaning-construction-social-media-case-normalizing-militarism, (access: 18.06.2019)
Pokaż w Google Scholar
Jak rozumieć tworzenie wartości wspólnej (ican.pl)
Pokaż w Google Scholar
Jensen M.C., Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function. Business Ethics Quarterly, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=220671, (access: 10.06.2019)
Pokaż w Google Scholar
Karpińska-Krakowiak M., Kapitał marki w mediach społecznościowych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.
Pokaż w Google Scholar
Kawa A., Sieci pionowe i poziome w gospodarce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu No 277, Wrocław 2013, (PDF) Sieci pionowe i poziome w gospodarce (researchgate.net), (access: 5.03.2021)
Pokaż w Google Scholar
Kopeć K., The pros and cons of corporate social responsibility, ZN UPH, Seria: Administracja i Zarządzanie, Siedlce 2016, Kopec_Za_i_przeciw_spolecznej_odpowiedzialnosci_biznesu.pdf (uph.edu.pl)
Pokaż w Google Scholar
Kotler P., Armstrong G., Sauders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa 2002.
Pokaż w Google Scholar
Lewinson J.C., Gibson S., Marketing partyzancki w mediach społecznościowych. 126 narzędzi w walce o pozycję w Internecie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
Pokaż w Google Scholar
Łobejko S., Strategie cyfryzacji przedsiębiorstw [in:] Innowacje w Zarządzaniu i inżynierii produkcji, (eds.) R. Knosala, Tom 2, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2018.
Pokaż w Google Scholar
Łoś-Nowak T., Stosunki międzynarodowe. Teorie - systemy – uczestnicy, ……..Wrocław 2006.
Pokaż w Google Scholar
Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J., Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience. Defining The Principle of Who and What Really Counts, “Academy of Management Review”, October 1997, vol. 22, No. 4., (PDF) Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts (researchgate.net)
Pokaż w Google Scholar
Moskal-Niewczas J., Implementacja społeczności wirtualnych w strategii przedsiębiorstwa zbrojeniowego, [in:] Związki relacyjne na rynku zbrojeniowym, A. Nowakowska-Krystman, K. Górska-Rożej (eds.), ASzWoj, Warszawa 2020.
Pokaż w Google Scholar
Nowakowska-Krystman A., Gajewski F., Kryteria doboru kooperantów w branży zbrojeniowej, [in:] Sieci biznesowe i uwarunkowania ich tworzenia w przemyśle zbrojeniowym. Wybrane problemy, A. Nowakowska-Krystman (eds.), ASzWoj, Warszawa 2018.
Pokaż w Google Scholar
Obłój K., Strategia organizacji, wyd. 3 zm., PWE, Warszawa 2014.
Pokaż w Google Scholar
Olak K.A., Współczesne rozumienie bezpieczeństwa narodowego, artykuły naukowe, ASO.A.7(1)/2016/467-480 ISSN 2300-1739
Pokaż w Google Scholar
Ostrowska I., Model kształtowania lojalności klientów w stosunku do marki, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010.
Pokaż w Google Scholar
Paliwoda-Matiolańska A., Teoria interesariuszy w procesie zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, [in:] Wspólna Europa. Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, (eds.) H. Burdulak, T. Gołębiowski, SGH, Warszawa 2005.
Pokaż w Google Scholar
Pilarski G., A. Nowakowska-Krystman (eds.), Case study in relationship, AON, Warszawa 2015.
Pokaż w Google Scholar
Podgórski M., Wirtualne społeczności i ich mieszkańcy. Próba e – etnografii, [in:] Wielka sieć. E – seje z socjologii Internetu, (eds.) J. Kurczewski, Warszawa 2006, [za:] H. Rheingold, The Virtual Community, http://www.rheingold.com/vc/book/ (access: 19.06.2019).
Pokaż w Google Scholar
Porter M., Kramer M., Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, „Harvard Business Review Polska” no 99/2011.
Pokaż w Google Scholar
Porter M.E., Kramer M., Creating shared value, Harvard Business Review Polska 99/2011.
Pokaż w Google Scholar
Raport: Global Defense Outlook 2016 Zmiana postaw i nowe linie podziału, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/Global-Defense-Outlook-2016.html.
Pokaż w Google Scholar
Ratajczak-Mrozek M., Główne cechy relacji sieciowych przedsiębiorstw (podejście sieciowe, network approach), „Organizacja i Kierowanie” 2009, No 4 (138).
Pokaż w Google Scholar
Ratajczak-Mrozek M., Sieci biznesowe na tle innych koncepcji kooperacji przedsiębiorstw, „Gospodarka Narodowa” 2009, No 7–8.
Pokaż w Google Scholar
Siuda P., Społeczności wirtualne. O wspólnotowości w społeczeństwie sieciowym [in:] Oblicza Internetu, Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, M. Sokołowski (eds.), Elbląg 2006 .
Pokaż w Google Scholar
Sommerfeldt E.J., Yang A., Notes on a dialogue: twenty years of digital dialogic communication research in public relations, Taylor & Francis Online, Journal of Public Relations Research 2018, Vol. 30, Issue 3: Digital Dialogic Public Relations
Pokaż w Google Scholar
Sopińska A., W. Mierzejewska, Otwarte innowacje źródłem sukcesu przedsiębiorstwa, Zarządzanie i Finanse No 2 R. 14, 2016.
Pokaż w Google Scholar
Spearin Ch., The International Private Security Company: A Unique and Useful Actor? [in:] In Modern War and the Utility of Force: Challenges, Methods and Strategy, (eds.) I. Duyvesteyn, J. Angstrom. Routledge, New York 2010.
Pokaż w Google Scholar
stakeholder Theory, Conceptualising and measuring fan identity using stakeholder theory, European Sport Management Quarterly, 18:4.2018, p. 459-481, DOI: 10.1080/16184742.2017.1413580 : https://doi.org/10.1080/16184742.2017.1413580
Pokaż w Google Scholar
Stuart L. Hart and Mark B. Milstein, Creating sustainable value, Academy of Management Executive, 2003, Vol. 17, No. 2
Pokaż w Google Scholar
Swaczyński K., Organizacja zorientowana cyfrowo, https://www.computerworld.pl/news/Organizacja-zorientowana-cyfrowo,401805,2.html , (access: 15.06.2019).
Pokaż w Google Scholar
The SIPRI top 100 arms-producing companies, https://www.sipri.org/sites/default/files/2018-12/fs_arms_industry_2017_0.pdf (access: 21.06.2019)
Pokaż w Google Scholar
Trzeciak D., Czym są Social Media – Era Social Media, http://interaktywnie.com/biznes/blog-ekspercki/social-media/czym-sa-social-media-era-social-media-7956 (access: 14.05.2021)
Pokaż w Google Scholar
WCED. (1987). Our common future. Nairobi: United Nations Environment Programme.
Pokaż w Google Scholar
Webster F.E. Jr., A Perspective on the Evolution of Marketing Management, Vol. 24, No. 1.
Pokaż w Google Scholar
Witczak O., Społeczności tradycyjne i wirtualne w budowaniu zaangażowania konsumentów wobec marki – analiza porównawcza, [in:] Agile Commerce - zarządzanie wobec wyzwań technologii (eds.) Ł. Sułkowski, D. Nawrat-Wyraz, M. Klimka-Kołysko, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Warszawa 2018.
Pokaż w Google Scholar
Witczak O., Społeczności tradycyjne i wirtualne w budowaniu zaangażowania konsumentów wobec marki - analiza porównawcza, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 2018.
Pokaż w Google Scholar
Wojciechowski T., Marketingowo-logistyczne zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 2011.
Pokaż w Google Scholar
Wójcik-Karpacz A., Implikacje praktyczne teorii Interesariuszy: czego mniejsze firmy mogą się nauczyć od większych względem interesariuszy wewnętrznych?, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Kielce 2018.
Pokaż w Google Scholar






