IKONOSFERA I KOMIKS A KREOWANIE TOŻSAMOŚCI UŻYTKOWNIKA ENERGII ODNAWIALNEJ
Abstrakt
Praca jest próbą opisania komunikacji wizualnej zastosowanej na stronach internetowych dostawców energii elektrycznej w Polsce w kategoriach świadomie i konsekwentnie budowanej w internecie ikonosfery: obrazów synergicznego współdziałania technologii, przyrody i człowieka dzięki wdrożeniu odnawialnych źródeł energii. Tak rozumiana zmiana orientacji: z odbiorcy użytkownika energii na jej współproducenta i współtwórcę prowadzi wprost do zmian tożsamościowych nabywców prądu. Ponieważ upowszechnienie korzystania ze źródeł odnawialnych jest jednym ze strategicznych założeń polityki energetycznej Polski, stworzenie jednolitej i spójnej ikonosfery (co akceleruje procesy rozumienia wzajemnych zależności i wzmacnia zapamiętywanie komunikowanych treści), poruszanie się w której w prosty i przejrzysty sposób umożliwia komiksowa struktura opowieści na analizowanych stronach i podstronach, zakładamy, iż powyższe jest świadomym i celowym zabiegiem zorientowanym na wzrost społecznej świadomości w zakresie wykorzystania energii odnawialnej na szerszą niż dotąd skalę.
Bibliografia
Da Vinci L., O malarstwie, Austeria, Kraków, Budapeszt, Syrakuzy, 2019
Ligus M., Efektywność́ inwestycji w odnawialne źródła energii. Analiza kosztów i korzyści, Wydawnictwo Cedewu, Warszawa, 2010
Meskin A., Defining Comics?, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 65:4 Fall 2007
Mirzoeff N., Podmiot kultury wizualnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009
Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przed-miot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, s. 277–282
Porębski M., Ikonosfera, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1972
Szews P., Ikonografika w prasie i Internecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020
Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Znak, Kraków, 2005.
Copyright (c) 2023 Zofia Władyka-Łuczak, Karolina Dobrosz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.